Vi fikk blogg-utfordringen hva vil det si å være musikalsk? Og er barnet musikalsk? Jeg vil besvare disse spørsmålene utfra teori fra boken Barnet og musikken og litt ifra Rammeplanen.
1. Å sette en definisjon på hva det å være musikalsk kan være vanskelig. Ettersom vi alle har ulik oppfattelse av det å være musikalsk. James L. Mursell hevdet at "musikalitet ikke er en evne eller et talent som man kan vurdere isolert fra resten av mennesket, men tvert imot noe som er den del av hele personligheten. (Sæther & Aalberg, 2006, side 42). Dette oppfatter jeg som at vi ikke bare må kunne lese noter, spille instrument osv., men det å være interessert i musikk. Oppleve glede av og over musikken, forstå musikk og kunne uttrykke følelser. Musikken kan også bety å ta inntrykk av musikken sammen med andre, men også alene.
2. Vi ser og hører på avdelingene at barna spontant begynner å synge, danse og slå rytmer i bord og allslags som de møter på. Jeg opplever at dette samsvarer med det Joar Bjørkvold sier,at det musiske er naturlig for barnsværemåte. "Barns musikalske kompetanse kan også ses i sammenheng med deres sosiale kompetanse" (Sæther & Aalberg, 2006, side 38). I følge dette utsagnet må vi altså i barnehagen legge like mye tilrette for den musikalske utvikling på lik linje som all annen utvikling vi jobber med. Jeg oppfatter dette som at vi må legge tilrette for at barna skal få utfolde seg på en estetisk måte, gjennom å lytte til lyder og rytme i språket og bli kjent med bøker, sanger, bilder, media m.m. (Kunnskapdepartementet, 2011, side 40).
Litteratur:
Kunnskapdepartementet (2011). Rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver. Bergen: Fagbokforlaget
Sæther, M. & Aalberg, E.A. (2006). Barnet og musikken. Oslo: Universitetsforlaget.
Et fint innlegg om musikalitet.
SvarSlettSpørsmål til refleksjon: hvordan vil barnehagelærerens syn på musikalitet vise seg didaktisk?